20min Fitness mi pomohlo v mnoha směrech

Dlouhá léta se zdálo, že nejlepší aktivitou pro spalování tuku a hubnutí je kardio trénink. Tedy kontinuální aktivita v aerobní zoně s intenzitou na úrovni 60-70% maxima tepové frekvence. Zde opravdu po 20-30 minutách začíná tělo brát energii spalováním tukových zásob. A to nám přece při hubnutí jde. Je to však ta nejlepší cesta?

HIIT - vysokointenzivní intervalový trénink

Intervalový trénink definujeme jako fyzickou činnost velmi vysoké intenzity, kterou střídá tzv. zotavovací fáze.  Představit si můžeme například tzv. Indiánský běh, kde budeme střídat úseky maximální rychlosti s chůzí - například 60s sprintu a 60s chůze.

Intervalový trénink vysoké intenzity je účinný nástroj k podpoře růstu svalové hmoty, kardiovaskulárního systému a redukce váhy. Je jedním z nejúčinnějších tréninků i přesto, že zabere pouze krátký čas. Na rozdíl od ostatních kardio a posilovacích aktivit však není stavěn na střední intenzitě, ale na střídání maximální a nízké intenzity, což pro tělo představujte daleko větší zátěž. Proto jeho trvání nastavujeme obyčejně na maximálně 20-30 minut. Že posílíme srdce a kardiovaskulární systém, posílíme svaly, to není těžké si představit. Ale skutečně zhubneme, když tréninková jednotka je tak krátká?

Tuto metodu samozřejmě prozkoumaly mnohé vědecké studie, když porovnávali dvě skupiny cvičící střední a vysokou intenzitou. Výsledek? Cvičení podle metody HIIT ukázalo za pár týdnů až šestkrát větší úbytek tuku než při cvičení střední intenzitou.

Spalujte tuk, i když už necvičíte

Vyšší úbytek tukových zásob jde zjednodušeně vyvětlit takto:

  • k redukci hmotnosti je nutné, aby tělo vydalo více energie, než přijalo. HIIT sice trvá dobu kratší, ale je velmi intenzivní a energeticky náročný. Navíc podporuje nárůst svalů, aktivní hmoty, která mj. zvyšuje bazální metabolizmus těla - tedy dokáže zvednout spotřebovanou základní enerigii organizmu v klidu.
  • HIIT podporuje "postspalovací" efekt....hormonální "koktejl" vyvolaný HIIT dokáže zvednout hodnotu metabolizmu těla na vyšší hodnotu až na 24 hodin po cvičení, kde především prvních 90minut po tréninku tělo využívá tuk jako energetický zdroj. Tento efekt u běžné kardia zaznamenáte minimálně. Po cvičení se prostě organizmus velmi rychle vrací do klidového režimu

Vysoko intenzivní intervalový trénink tedy přináší řadu výhod. Za velmi krátký čas dokážete pomocí něho posílit svaly, zlepšit kondici a zdraví, ale také velmi dobře nastartovat metabolizmus a hubnout. Důležité je ale stále hlavně začít a vytrvat - výsledek se jistě dostaví:-)